سه‌شنبه، آذر ۲۱، ۱۳۸۵

چند جهاني‌شدن و فنگ شويي ايراني

فقط اقتصاد چين نيست كه بازارهاي جهاني را تحت تاثير قرار داده . اگر نگاهي به تغيير سبك زندگي دور و برمان و زباني كه به‌كار مي‌بريم بياندازيم حضور جهان چيني و چين جهاني شده را احساس خواهيم كرد. مطالعه‌ي واكنش‌هاي فرهنگي كه به ورود عناصر خارجي-شرقي به فرهنگ ايراني-اسلامي صورت مي‌گيرد و مقايسه آن با واكنش‌ها و مقاومت‌هايي كه در برابر عناصر غربي مي‌شود، مي‌تواند در مطالعات هويت‌شناسي درس‌هاي بسياري به ما بياموزد. امروز با يك نمونه جالب در واكنش به اقبال طبقه متوسط به فنگ‌شويي مواجه شدم. ياد دكتر معتمدنژاد افتادم كه مي‌گفت : ترك‌ها همواره دنبال پيوستن به اروپا بوده‌اند، عرب‌ها دنبال اتحاد و ايجاد ملت عربي، ولي ما ايرانيها مي‌خواهيم براي دنيا الگو باشيم. به نظرم آمد طرح انشان واكنش البته فروتنانه و دلسوزانه‌اي در اين زمينه باشد.
براي اطلاعات بيشتر در مورد كالاهاي معنوي و فرهنگي چيني براي بازار جهاني اينجا را نگاه كنيد.