شنبه، آذر ۱۹، ۱۳۸۴

یک نوع دیالکتیک
درباره پست پیشین
چند نفر از دانشجویان ارتباطات زیر نظر یکی از اساتید برجسته ارتباطات مشغول تهیه جزوه ای برای یونیسف هستند.این جزوه راهنمای روحانیان برای فعال شدن در مبارزه با ایدز خواهد بود.بخشی از کارشان را آوردند که اگر چیزی به عقل مبارک رسید بگویم.یادداشتم بر جزوه ی مزبور با حذف عبارات غیر مودبانه از این قرار است:" نقاط اشکال یا ابهام:1- چه ضرورتی به استفاده زیاد از آیات و احادیث در توصیه ها هست؟.مخاطب این جزوه خودش روحانی است و این حیطه را قلمرو اختصاصی خود می داند و از اینکه احساس کند یونیسف می خواهد به او یاد بدهد چگونه فکر کند و آیات و روایات را ردیف کند احیانا خوشحال نخواهد بود. باید از او خواست خودش این کار را انجام دهد.بلدند و انجام می دهند. نوشته ها باید طوری تنظیم شوند که روحانی احساس اهمیت و اعتبار و رسالت اجتماعی کند. برای این قسمتش روضه بخوانید. برا ی این قسمت نیز از تکنیک مقایسه و رقابت استفاده کنید..... پیشنهاد ها برای قسمت راه کارها: 1-(اخلاقی و کلامی) روحانی باید دیدگاه روشنی نسبت به مساله ی شر داشته باشد و بتواند دیدگاه دینی مبنی بر حکیمانه و خیر خواهانه بودن رویدادهای ناگوار در زندگی هر فردی را منتقل کند(هر طور که بلد است نه به روشی که جزوه دیکته می کند) مهم آن است که یک پرسش اساسی، پاسخی قانع کننده بیابد: "چرا من؟" برای پاسخ به این پرسش لازم است روحانی به پیشنهاد د در زیر توجه کند. 2-(ارتباطی) در زمینه health communication منابع زیادی در اینترنت هست می توانید از آنها ایده بگیرید. اجمالا به نظر من نقش" ارتباطی- حمایتی" روحانیون در شرایط کنونی مهم تر و موثر تر از نقش "ارتباطی-ارشادی" آنان است. خوبست جزوه ی مزبور، پیشنهادات مشخصی برای این حمایتها نظیر آنچه در پیشنهاد الف آورده ام ارایه دهد. مراد از نقش حمایتی، حمایت اجتماعی در جهت مشروعیت بخشی به دیگر فعالان(پزشکان و ...)در زمینه ایدز است. مراد از نقش ارشادی وارد شدن مستقیم به معرکه است. کارهایی که روحانی به لحاظ ارتباطی می تواند انجام دهد: الف: حمایت از سایر گروه ها ، افراد یا سازمانها( مثل پزشکان و اصحاب رسانه ها...) که در مورد ایدز فعال هستند از طریق:1- مشروعیت بخشی به برنامه های آنان در ارتباط با مردم یا رسانه(مثلا حضور در یک برنامه تلویزیونی به همراه یک پزشک) 2- دعوت از پزشکان متدین و متخصصان برای حضور در مجالس مذهبی و اختصاص بخشی از مجلس به آنان 3- حمایت و تمرین صراحت در گفتگو درباره این بیماری و مسایل جنسی و آموزش لزوم و آداب آن به مردم ب:تشکیک گروه هایی از روحانیون جهت همفکری و همدلی در باب موضوع ج: ارتباط با مراجع عظام و عالمان طراز اول جهت تبیین اهمیت موضوع و تبیین موضوع. د: (ارشادی) آشنایی با روانشناسی این بیماری به علاوه آشنایی با تحلیل رفتار متقابل(TA) جهت برقراری ارتباط موثر با مبتلایان. تحلیل رفتار متقابل جزء آموزشهای ضروری تمام روحانیان، معلمان، پرستاران و ... در کشورهای پیشرفته است." ابطحی نیز در وب نوشت در ضرورت کنار گذاشتن قایم باشک در زمینه ایدز نوشته بود.