چهارشنبه، خرداد ۲۲، ۱۳۸۷

پرينتر اضافي خاموش!

مانده بودم که در پاسخ فراخوان سبزها چه بنويسم که از دايره موضوعات مربوط به اين وبلاگ خارج نشوم و دعوت را هم جدي گرفته باشم. فکر کردم درباره ضعف لابيگري فعالان محيط زيست در تصميم‌سازي‌هاي زيست محيطي دولت بنويسم. يا درباره فقدان يک رسانه با نفوذ و تريبون قدرتمند مستقل که موج محيط زيست در کشور را تقويت کند. اما ايميلي که براي شرکت در يک کارگاه آموزشي از دانشگاه فريبورگ دريافت کردم باعث شد راه ساده‌تري پيدا کنم. ذيل نامه که حاوي اطلاعاتي بود که بخاطر سپردنش ضروري مي نمود، بعد از امضا و مخلفات، جمله‌اي به دو زبان انگليسي و فرانسه درج شده بود که پيشنهاد مي کنم فعالان محيط زيست در همه متون ديجيتالشان که دست بدست مي‌شود درج کنند:
"براي حفظ سياره‌مان فقط در صورت ضرورت از اين پيام پرينت بگيريد. سپاسگزارم"
N'imprimez ce message que si nécessaire. La planète vous dit merci.
For the sake of our planet, only print this message if necessary. Thank you.
بعد فکر مي کنم به کاغذهاي مرغوب سربرگهاي جورواجور دولتي که نامه‌ها و رونوشتهاي کم ارزش اداري روي آنها تکثير مي‌شود و گاه کاغذ چرکنويس فرزندان ديوانسالاران مي‌شود. و گاه ابزاري مي‌شود براي هرچه حجيمتر کردن گزارشها و بيلانهايي که رييس و مرئوس مي دانند علت درشتي فونتها و ازدياد فاصله خطوط آنها براي چيست.
بعد فکر مي کنم به فرآيند ناقص بازيافت کاغذ در کشور.
بعد فکر مي‌کنم به ديجيتال‌شدن نمايشي بوروکراسي کشور که همه جا (دستکم بانکها را همه ديده‌اند) چند رونوشت کاغذي از اسناد بايگاني مي‌شود و اگر برق باشد و شبکه وصل و اپراتور نسبتا محترم سرحال، نسخه ديجيتال را هم فراهم مي‌آورند که ما هم پيپرلس بشويم.
پی نوشت توضیحی برای عباس: اگر بدانیم که کاغذ از درخت درست می شود. و پرینتر از کاغذ استفاده می کند. و حفاظت خاک و هوا و لایه اوزون و غیره تا حدودی به وجود درختان منوط است، به نظرم ابهام کمتری در این پست باقی می ماند. پیپرلس شدن بوروکراسی در مقیاس کلان، علاوه بر صرفه جویی در وقت و تسریع امور به صرفه جویی در کاغذ و درخت هم منجر می شود.

2 Comments:

Anonymous ناشناس said...

دوبار خوندم متوجه نشدم !! کم کم دارم به این نتیجه میرسم که برای فهم مطلب های شما باید یه آدم خاص شد (البته این خاص شدن حتما نباید معنای مثبت داشته باشه ). البته حتما دوباره میام وسه باره میخونم تا بفهمم البته بدون این که خاص بشم کلا از خاص شدن خوشم نمیاد .

خرداد ۲۵, ۱۳۸۷ ۳:۴۲ قبل‌ازظهر  
Anonymous ناشناس said...

چخ ممنون . شرمنده کردین .

تیر ۰۶, ۱۳۸۷ ۴:۱۶ بعدازظهر  

ارسال یک نظر

<< Home