یکشنبه، شهریور ۱۳، ۱۳۸۴

هرجا تصویر سازی بین المللی از جمهوری اسلامی ایران مورد بحث باشد یک مثال برجسته همواره فیلم "بدون دخترم هرگز" با بازی فرزانه تاییدی کارمند اخراجی وزارت ارشاد است.فیلم را حتما دیده اید.خیلی غیر منصفانه و در عین حال تاثیر گذار ساخته شده است به طوریکه تا سالها پس از تولید آن کلمه ایران تداعیگر ماجرای آن فیلم در اروپا و امریکا بود.چند روزی است این آدم( فرزانه تاییدی) سایتش را راه اندازی کرده وچند تا عکس و بیوگرافی گذاشته با تم نوستالژیک.از جنجال احتمالی درباره راه اندازی این سایت خبری ندارم،علاقمندان جهت پیگیری به سایت روزنامه کیهان مراجعه کنند.در مجموع خلاصه جنجال از این قرار خواهد بود که یک عده می گویند ایشان آدم خوبی بوده و طفلکی مظلوم واقع شده و دسته مقابل مطمئنند که الکی خودش را به مظلومیت می زند. من حیث المجموع کسی با ارتباطات بین المللی کاری ندارد.
بازهم ارتباطات بین المللی و تصویر سازی بین المللی:گزارشی از بی بی سی درباره تصویر مسلمانان در سینمای امروز بریتانیا اضافه کنم این روزها به هر سایتی سر بزنی گزارشی نقدی تحلیلی ترجمه ای چیزی از سفر شان پن به ایران هست. بنده هر چه فکر کردم مطلب تازه ای در این مورد به ذهنم نرسید. اما بدین وسیله سفر مزبور را محکوم می کنم!
ارتباطاتی ها به مقوله سانسور علاقه ویژه دارند. وبلاگهای اغلب روزنامه نگاران را که نگاه کنی احساس می کنی کسی اینهارا نوشته که در دهانش را گرفته اند.من هیچ داوری در این باره ندارم. از بچگی هم اگر فوتبال بازی می کردم دفاع وایمیستادم نه داور! اینجا مروری شده بر تاریخچه سانسور در ترانه سرایی ایران.
خاتمی ابزاری مهم در ارتباطات بین المللی خلق کرد، دیگران پی اش را گرفتند و از آن بهره ها خواهند برد.ترکیه و اسپانیا مخارج "هيئت اتفاق تمدنها" را تامین می کنند.این در حالی است که خاتمی تنها به عضویت در این هیئت دعوت شده است. آیااو می توانست زمینه ریاست ایران در این هیئت را فراهم کند؟
یک نمونه از بازی برنده برنده ی ارتباطات بین المللی از سوی شبکه العربیه که خطوط هوایی اش به ایران مسافر حمل می کند. ما از همین جا به سیاستگذاران و سیاستگزاران گردشگری کشور علیک سلام عرض می کنیم.