شنبه، آذر ۰۵، ۱۳۸۴

امروز با دکتر کاویانی که همزمان خبرنگار صدا و سیما در فرانسه و همکار موسسه رسانه ای فرانسه است درباره بحران اخیر این کشور گفتگویی داشتیم. او علاوه بر تحلیل سیاسی ای که همه مان درباره ماهی گرفتن نیکولاس سارکوزی، وزیر کشور فرانسه از این آب گل آلود برای انتخابات 2007 ریاست جمهوری شنیده ایم، تحلیل اجتماعی و امنیتی جالبی از این رویداد رسانه ای داشت: سالهاست که مساله هضم مهاجران در جامعه و فرهنگ فرانسوی برای فرانسه اهمیت دارد. مهاجران باید هویت فرانسوی شان و عضویتشان در جامعه فرانسوی را به سایر هویت هایشان ترجیح دهند. یک راه کار موثر در سوق دادن آنها به این سو تیره کردن هویت مهاجرتی-اسلامی آنها است. تمرکز رسانه های فرانسوی به عکس رسانه های امریکایی در طول این بحران به شدت بر سر مسایلی نظیر قانون شکنی و اخلال و...و به ندرت بر فقر و نابرابری اجتماعی دور می زد. مجموعه این تصویر های رسانه ای در نهایت هزینه های تعلق به هویتی غیر از هویت فرانسوی را در جامعه فرانسوی بالا خواهد برد و نسل جدید مهاجرین که تحصیل کرده و بزرگ شده فرانسه هستند هویتی را که برای پدرانشان اولویت داشت را در درجات پایینی از اهمیت قرار خواهند داد. و در جامعه و فرهنگ فرانسوی با عمق بیشتری هضم خواهند شد. از تاثیر این بحران بر وجهه ملی فرانسه در سطح بین المللی و اثر تخریب احتمالی وجهه بر درآمدهای فرانسه پرسیدم. کاویانی می گفت فصلی که این بحران در آن اتفاق افتاده فصل توریسم در فرانسه نیست و به این لحاظ اثر خاصی نداشته علاوه بر این اعتراض و ماشین آتش زدن یک شیوه بیان فرانسوی است. مثلا اینها در شب سال نو حدود 500 ماشین آتش می زنند ، با در نظر گرفتن اینها تخریب وجهه ملی کاملا منتفی است.کاسه کوزه ها تماما سر مهاجران شکسته شد.