پنجشنبه، دی ۲۰، ۱۳۸۶

فرهنگ و محرم - یک

واژه عاشورا را در جستجوی گوگل می زنم. از آن میان می بینم موسسه بین المللی نظارت بر صلح و رواداری فرهنگی در مدارس گزارشی تحقیقی در 312 صفحه در باب نگرش به "دیگری" و "صلح" در کتب درسی ایران دارد که دیدن آن جالب است. فصل هشتم به مفهوم شهادت اختصاص دارد و جملات آغازین آن روایتگر زندگی کردن دانش آموزان ایرانی در فضایی خونین است(نسخه پی دی اف). یکی از نقدهایی که همواره به جامعه شناسان و مردمشناسان دین بویژه با رویکردهای ساختارگرا وکارکردگرا وجود داشته، این بوده است که خود افراد مورد مطالعه و دین ورزان با معانی مورد استنباط محققان همدلی ندارند و اصولا چنین برداشتهایی را سوء تفاهم می دانند. با این وجود رویکرد شناختی در مطالعات دینی، نقش فرآیندهای ناخودآگاه را در رفتارهای دینی برجسته می داند و توافق نظرگاه افراد مورد مطالعه با دریافت محقق از آن نظرگاه را به چیزی نمی گیرد.