سه‌شنبه، آذر ۱۴، ۱۳۸۵

پروفسور فلسفه‌ي آي‌تي در قرآن

ديشب در مهماني شامي كه وزارت خارجه براي شركت‌كنندگان در همايش بين‌المللي سازمان جهاني تجارت ، جهاني‌شدن و چالش‌هاي كشورهاي مسلمان ترتيب داده بود با يك استاد خوش مشرب ازدانشگاه اسلامي بين المللي مالزي گپ مي‌زديم. درباره غذاهاي ايراني و مالايي و همه چيز. تخصصش تكنولوژي اطلاعات بود و با ايمان و اعتماد به نفس ويژه‌اي مي‌گفت درسي دارد با عنوان"فلسفه‌ي آي تي در قرآن". هيچ تحصيلاتي در مطالعات اسلامي و هيچ تصوري از مطالعه روش‌مند و منسجم در متون ديني نداشت. مي‌گفت خودش چند كتاب تفسير خوانده و اين درس را سامان داده‌است. نوع نگاهش را با يك نمونه از استنباطهايش ببينيد(نعل به نعل نقل مي‌كنم): خدا در قرآن فرموده اقرا بسم ربك الذي خلق...علم الانسان بالقلم. قلم ابزار ارتباط و آموزش است و كامپيوتر هم همينطور(قلم=كامپيوتر) پس قرآن آي تي را تاييد مي‌كند. نگاهي به سوابق تحصيلي او در دانشگاه‌هاي مختلف دنيا، اين نگاه را كه به هيچ روي نادر نيست، قابل توجه و تامل مي كند. جالبتر آنكه بدانيد وقتي از او و همكار ديگرش پرسيدم به عنوان يك مالزيايي به چه چيز افتخار مي‌كند، هر دو به نوسازي سريع كشورشان اشاره داشتند: پدران ما هر دو كشاورز بودند و هيچ‌چيز از علوم جديد نمي دانستند اما ما هر دو پروفسورهستيم.

4 Comments:

Anonymous ناشناس said...

این وضعی که تصویر کردی منو یاد یکی از سازندگان برجسته سریالهای مذهبی انداخت که علت رعایت تعادل در برخی صحنه ها را اینگونه بیان کرد که چون "اسلام" از کلمه "وسط" گرفته شده باید جنبه تعادلی اسلام را بیان می کردم.
باز جای شکرش باقیه که مالزیایی ها یه چیزی دارند که به اون افتخار کنن

آذر ۱۴, ۱۳۸۵ ۱۲:۲۸ بعدازظهر  
Anonymous ناشناس said...

وبلاگ خوبی دیدم که مطالب ارزشمندی داشت و چون "چاپار" را لینک داده بود گفتم بگم که اگه لازم دیدی و قبلا نمی دونستی ارتباط برقرار کنی

http://advercross.mihanblog.com/Cat/10.aspx

آذر ۱۴, ۱۳۸۵ ۱۲:۳۰ بعدازظهر  
Anonymous ناشناس said...

جالب بود. از سوالایی که از آدما میپرسی، خوشم میاد. ذهن شارپی داری!

آذر ۱۵, ۱۳۸۵ ۸:۳۳ قبل‌ازظهر  
Blogger mm mmm said...

اين رفيقت رو يه سر ببر قم اصول فقه بخونه و برگرده مالزي رو هم به سبك اينجا اسلامي كنه

آذر ۱۵, ۱۳۸۵ ۸:۱۶ بعدازظهر  

ارسال یک نظر

<< Home